sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Perjantain täydellinen tapa tyhjentää pää

Olen luonteeltani nopeasti ajatteleva ja tekevä ihminen ja vaadin itseltäni monesti täydellisyyttä, kun ihan hyväkin riittäisi välillä. Siksi olen onnellinen, että olen siunattu ystävillä, jotka muistuttavat minua tekemään joskus asioita, joissa ei tarvitse saavuttaa mitään erityistä. Joissa on ihan riittävä sellaisena kuin on.


Tällainen oli Janinan joogastudio Padmassa vetämä Candle light yinjooga, jossa vietin tunnelmallisen ja täydellisen rentouttavan illan viime perjantaina. Se oli todellakin toinen ääripää saliharrastukselleni, jossa vedän nopeita toiminnallisia treenejä. Yleensä ajattelen, että mitä enemmän syke nousee ja mitä kovempi hiki tulee, sitä parempi.
 
Ohjaaja Janina Tainio ennen tunnin alkua.
Tämän tunnin jälkeen leijuin kuitenkin niin hyvässä olossa, että oikein harmitti, kun piti ottaa muutama juoksuaskel juna-asemalle. Junassa mietiskelin, mitä kirjoittaisin puolitoistatuntisesta harjoituksesta, kun jatkuvan pohdiskelun ja ajatustenvirran sijaan keskityin siinä tyhjentämään mieleni.

Sanoisin näin, että tämä jooga pitää itse kokea, sillä jokainen kokemus ja harjoitus on erilainen. Olen käynyt yinjooga tunneilla ennenkin, mutta ei niitä voi verrata keskenään. Se ei ole treeni vaan harjoitus ja pieni matka omaan itseensä. Kuin kaupan päälle siitä saa erinomaisen olon.


Jotain ihan konkreettistakin huomasin myöhemmin illalla.

Olen kärsinyt jo pitkään kroonistuneesta jumista oikeassa pakarassa. Samanlainen jumi on pienempänä oikealla puolella yläselässä. Niitä on hoidettu jos jonkinlaisin keinoin, mutta mikään ei ole tuonut pitkäaikaista helpotusta. Kaikkein parasta hoitoa on olla istumatta. Siksi olen välillä tehnyt töitäkin seisten.

Illalla tajusin, että jooga oli vaikuttanut kipeään pakaraani. Olo oli parempi kuin hieronnan jälkeen, sillä jotain oli todella avautunut siellä pakaran lihas- ja rasvakerrosten alla.

Ehkä selitys löytyy yinjoogan tuntikuvauksesta, jonka mukaan siinä keskitytään lihasten sijaan sidekudosten venyttämiseen ja vahvistamiseen. Erityistä huomiota kiinnitetään lantion alueen kireyden poistamiseen.

Perjantain tunnilla olimme asanoissa keskimäärin neljä minuuttia, mutta niissä voidaan olla myös lyhyempi tai pidempi aika.

En tiedä, helpottaisivatko jumit kokonaan, jos kävisin yinjoogassa säännöllisesti. Tuntuu siltä, että se olisi niihin kokeilemisen arvoinen juttu. Joka tapauksessa yinjooga oli ainakin minulle täydellinen tapa rentoutua kynttilöiden valossa, hengitykseen ja omiin tuntemuksiin keskittyen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti